De branchevereniging voor Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK) ziet dat het reguleren van online kansspelen effect heeft en bijdraagt aan een veilig en verantwoord online kansspelaanbod. De VNLOK zegt dit in reactie op de vandaag verschenen Monitoringsrapportage online kansspelen (Voorjaar 2024) van de Kansspelautoriteit (Ksa). Uit de cijfers blijkt dat de groei van de markt voor legale online kansspelen inmiddels afvlakt. De groei in Nederland blijft achter bij andere landen. 

Ten opzichte van de Monitoringsrapportage najaar 2023 is het aantal spelers dat alleen legale websites bezoekt licht gedaald. In juli 2023 was dit 93% en in december 2023 90%. Helma Lodders, voorzitter VNLOK: “Dat is nog steeds een hoog percentage, maar het betekent ook dat nog steeds tienduizenden mensen maandelijks op illegale websites spelen. Daarom is het van belang dit goed te blijven monitoren en bij te sturen waar nodig. Te meer vanwege de aanstaande wijzigingen van wet- en regelgeving. Deze wijzigingen leiden ertoe dat veel spelers zullen worden geconfronteerd met interventies of contactmomenten met de aanbieder. De VNLOK vreest dat stapeling van wetgeving en controles ertoe leidt dat spelers uitwijken naar illegaal ‘obstakelvrij’ aanbod.  Het (streng) reguleren van legale aanbieders moet volgens de VNLOK dan ook samengaan met een keiharde aanpak van illegale aanbieders. Ook partijen die het illegaal aanbod faciliteren hebben hierin een belangrijke verantwoordelijkheid. Denk aan internetproviders, platformen waar geadverteerd kan worden en leveranciers van betaaldiensten.”

Zichtbaar effect reclameverbod op niet-spelers

Het verbod op ongerichte reclame is op 1 juli 2023 ingegaan. Sindsdien wordt door online kansspelaanbieders geen televisie- en buitenreclame meer gemaakt. Online reclame is alleen onder zeer strenge voorwaarden toegestaan. Door deze strenge voorwaarden is geen waterbedeffect zichtbaar naar online reclame via sociale media kanalen (Facebook, Instagram, TikTok en X). Sterker nog, reclames via sociale media kanalen dalen vanaf september 2023. Helma Lodders: “Het reclameverbod heeft een zichtbaar effect op websitebezoeken door niet-spelers. Het aantal mensen dat geen account heeft bij een online kansspelwebsite, maar toch de website bezoekt is fors gedaald. Dit was ook het doel van het reclameverbod: geen grote groepen mensen bereiken die geen interesse hebben in online kansspelen. Voor consumenten die wel interesse hebben in online kansspelen, blijft reclame belangrijk. Zo weten (potentiële) spelers waar zij legaal en veilig kunnen deelnemen aan online kansspelen.”

Centraal Register Uitsluiting Kansspelen

Een belangrijk uitgangspunt van de Wet kansspelen op afstand is het beschermen van consumenten en het voorkomen van gokverslaving. Het aantal inschrijvingen in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) loopt gestaag op tot een kleine 65.000 in januari 2024. Spelers die in Cruks ingeschreven staan, kunnen niet spelen bij legale aanbieders. Vergunde (legale) aanbieders weren niet alleen spelers die in Cruks ingeschreven staan, maar stimuleren spelers ook om zich zo nodig vrijwillig in te schrijven om zo problemen met gokverslaving te voorkomen. Helma Lodders: “Deze vorm van bescherming bestond niet voor het reguleren van de online kansspelmarkt. De VNLOK ziet hier ook ruimte voor verbetering. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken om met spelers in gesprek te gaan die ingeschreven stonden in Cruks en weer willen deelnemen aan online kansspelen. Een zogenaamd ‘nazorg- of preventiegesprek’.”

Daarnaast gaan onvrijwillige inschrijvingen nog moeizaam. Slechts 44 van de 150 door online kansspelaanbieders ingediende verzoeken wordt door de Ksa goedgekeurd en de doorlooptijd van het behandelen van deze verzoeken is lang. Dit gaat ten koste van de consumentenbescherming. 
 
Nadere informatie voor de pers:

VNLOK; herbert.brinkman@vnlok.nl (woordvoerder), +31 6 371 657 43