Terwijl Rob Jetten alvast de nieuwe gordijnen van 't Torentje laat opmeten, wacht Nederland geduldig op de officiële uitslag van de verkiezingen. Verkiezingen vol beloftes en papieren retoriek. Wat de uitslag exact gaat betekenen voor de Nederlandse kansspelmarkt, dat zal de tijd leren. De huidige staat van de kansspelmarkt kan echter geen papieren retoriek meer verdragen.

De grootte van de illegale gokmarkt vertoont een onveranderde, stijgende trend. Dat betekent per definitie dat er meer Nederlandse consumenten in een groeiende mate onbeschermd online gokken. Dat is een flinke vorm van erosie in het fundament van het Nederlandse kansspelbeleid: de bescherming van de Nederlandse consument.

In de meest recente Monitoringsrapportage van de Kansspelautoriteit staan alarmerende cijfers over de ontwikkeling van het illegale online gokaanbod. Met wat (om)rekenwerk wordt duidelijk dat een online gokker bij illegale aanbieders flink wordt leeggemolken. Terwijl het gemiddelde maandelijkse verlies van een speler bij legale aanbieders € 119,- bedraagt, is dat bij illegale aanbieders ruim 15x (!) zo hoog.

Terwijl in de legale markt o.a. wordt nagedacht hoe breed de term gokschade moet zijn, worden consumenten nu al 15x sneller de financiële verdoemenis in geduwd in de illegale markt. Hoe je er ook naar kijkt; dat is een scheef plaatje.

“De legale gokmarkt voorziet in een behoefte. Hoe minder aantrekkelijk en zichtbaar dat legale aanbod is ten opzichte van het illegale aanbod, hoe meer consumenten zullen overstappen naar de verkeerde kant.” - Björn Fuchs, voorzitter VNLOK

Nee, het legale aanbod is alles behalve perfect. In de basis is het weldegelijk goed. Het legale aanbod kent regels, normen, toezicht en sancties. Daar waar het lerend vermogen van een vergunninghouder onvoldoende is, grijpt de Kansspelautoriteit in.

Het illegale aanbod laat zich lastiger beteugelen. Ja, daar worden stappen gezet. Er komen meer handhavingsinstrumenten aan voor de Kansspelautoriteit. Er is een alliantie tegen illegaal online gokaanbod gestart, waarin wordt samengewerkt door diverse experts uit de markt.

Totdat de groeiende trend van de illegale markt afvlakt en daalt, blijven de bovenstaande zaken onderdeel van een papieren realiteit.

Om van papier naar werkelijkheid te geraken, is een complex proces. Naast handhaving, instrumenten en allianties wordt door de politiek stelselmatig één element over het hoofd gezien: een voldoende aantrekkelijk en zichtbaar legaal aanbod.

De legale gokmarkt voorziet in een behoefte. Hoe minder aantrekkelijk en zichtbaar dat legale aanbod is ten opzichte van het illegale aanbod, hoe meer consumenten zullen overstappen naar de verkeerde kant.

De zichtbare, directe vergelijking met het illegale aanbod is echter niet noodzakelijk. Hoe restrictiever en beperkter het legale aanbod wordt, hoe meer consumenten via oneindige digitale kanalen op zoek gaan naar een aantrekkelijker, makkelijker alternatief.

Elke verandering in de ervaring van een consument heeft dat risico in zich. Van het verhogen van toegangsdrempels en lagere bonussen, tot het verbannen van spelelementen of categorieën. In Denemarken hebben soortgelijke ontwikkelingen de kanalisatie doen dalen naar 72%, terwijl dat land altijd rond de 90% zat. Als additionele restricties in Nederland eenzelfde effect hebben, dan blijft er letterlijk geen legale markt meer over.

Om het legale aanbod aantrekkelijk te houden, mag en moet de Kansspelbelasting niet worden vergeten. In de papieren werkelijkheid van de politiek klotst het geld tegen de plinten. De realiteit van de meeste gokbedrijven is anders.

“Tweede Kamer, bevries de kansspelbelasting alsnog. Voorkom dat assumpties en blinde vlekken uit een papieren realiteit resulteren in een desastreuze werkelijkheid. Dat is een onverantwoorde gok, ten koste van de Nederlandse consument.” - Björn Fuchs, voorzitter VNLOK

Met een uitkeringspercentage (RTP) rond de 95%, resulteert elke euro inzet gemiddeld in 5 cent omzet. Daar gaat dus eerst de kansspelbelasting vanaf (34,2%). Daarna essentiële kosten voor (goed opgeleid) personeel, platform, marketing en bonussen.

Op papier is het makkelijk om te stellen dat een verhoging van de kansspelbelasting kan worden opgevangen. Men kan, mag en wil niet aan de knoppen draaien van personeel en platform. Daar zitten wettelijke verplichtingen achter.

Dan maar minder marketing en minder bonussen. Dit maakt het legale aanbod minder zichtbaar en minder aantrekkelijk. En geeft de consument zichtbare redenen om op zoek te gaan naar meer aantrekkelijke alternatieven.

De nieuwe Tweede Kamer heeft de morele plicht om zich snel te ontdoen van die papieren realiteit. Dat geldt alle dossiers en dus ook voor het kansspeldossier en de kansspelbelasting. Een verhoging van de belastingdruk maakt het legale aanbod minder aantrekkelijk en minder zichtbaar. Het veilige, legale aanbod zal verder krimpen. Het verhogen van het tarief van de kansspelbelasting is netto een verlaging van de consumentenbescherming.

Tweede Kamer, bevries de kansspelbelasting alsnog. Voorkom dat assumpties en blinde vlekken uit een papieren realiteit resulteren in een desastreuze werkelijkheid. Dat is een onverantwoorde gok, ten koste van de Nederlandse consument.

Deze column is verschenen op CasinoNieuws.nl